Hoe verover jij met jouw product het koopblok?

Hoe verover jij met jouw product het koopblok?

De beste verkooppositie op bol.com

Wat gebeurt er als meerdere verkopers hetzelfde artikel aanbieden via Bol.com? Dan vergelijkt Bol.com de prijs, levertijd en service van alle aanbieders. Degene die het beste uit deze test komt, wordt geselecteerd voor het koopblok. Het koopblok houdt in dat je de beste verkooppositie hebt voor dat specifieke product. Jouw product zal nu sneller gezien én verkocht worden. Dat is natuurlijk wat jij als ondernemer wilt bereiken. Wil jij jouw verkooppositie op Bol.com verbeteren? Lees dan snel verder!

3 factoren die jouw verkooppositie bepalen

Bol.com wil het beste aanbod voor hun klanten presenteren, daarom beoordelen ze alle artikelen die op hun platform aangeboden worden streng. De drie onderdelen waar Bol.com naar kijkt zijn: leverbelofte, prijs en prestatiescore. Het ene onderdeel weegt zwaarder dan het andere, afhankelijk van het productsoort. Steeds staat de klantbehoefte hierin centraal. Bij dagelijkse artikelen zal er bijvoorbeeld meer waarde toegekend worden aan een snelle levertijd en bij meubels weegt de prijs waarschijnlijk zwaarder mee. Snelheid levering Producten met een snelle levering staan vaker op het koopblok. Er wordt gekeken naar het maximale aantal dagen dat jij aangeeft bij levertijd. Een leverbelofte van 1-2 werkdagen wordt dus gezien als 2 dagen levertijd. Prijs Goede deals zijn aantrekkelijk voor de klant. Daarom hecht Bol.com hier veel waarde aan. Een paar cent verschil gaat jou geen koopblok positie opleveren. Je moet je echt kunnen onderscheiden van de concurrentie. Prestatiescore Bol.com vindt service super belangrijk. Daar hoort bij dat de klant op een nette manier te woord wordt gestaan, de producten op de afgesproken tijd worden geleverd en de klant tevreden is met het gekochte product. Wanneer jouw service van hoge kwaliteit is, beloont Bol.com dit met een betere verkooppositie.

Prestatiescores van het koopblok verbeteren

Jouw prestatiescore wordt bepaalt door de service die jij geleverd hebt in de afgelopen zes weken. Wanneer je jouw eigen verzending regelt, kijkt Bol.com naar logistieke factoren. Je wordt hierbij beoordeelt op het aantal annuleringen van jouw product, het nakomen van de leverbelofte en het verloop van de track & trace. Daarnaast worden de beoordelingen over de door jou geleverde producten meegenomen in jouw prestatiescore. Wanneer je een goede prestatiescore op alle onderdelen haalt, vergroot dit jouw kans om op het koopblok geplaatst te worden. Het is dus zeker de moeite waard om hier tijd in te investeren!

Wanneer je de verzending via Bol.com doet, werkt dit anders. Voor deze verzendingen telt alleen het beoordelingscijfer van de klant mee voor jouw prestatiescore. Dit is omdat Bol.com zijn logistiek zeer goed geregeld heeft, waardoor je op alle andere onderdelen (annuleringen, levering en track & trace) automatisch goed scoort. Je kans om het koopblok te veroveren is dus groter wanneer je kies om via Bol.com logistiek te verzenden. Als je toch liever de zending onafhankelijk van Bol.com regelt, zul je er zelf voor moeten zorgen dat je goed scoort op logistiek gebied.

Hoe presteer jij? Dit kun je gemakkelijk inzien in je verkoopaccount op Bol.com. Klik op ‘Prestaties’ bovenin, dan zie je in één oogopslag een overzicht van jouw score. En waar de verbeterpunten liggen. Als je een verbetering op één (of meer) van de vier onderdelen doet, heeft dit altijd een positief effect op je prestatiescore. Elke woensdag wordt jouw prestatiescore opnieuw berekent, het kan dus zo zijn dat je even moet wachten voordat je resultaat ziet. Als je al redelijk goed scoort, kun je gaan experimenteren met de levertijd en prijs om te kijken wat het beste werkt voor jouw product. Kom je beloftes wel na, anders kan je positie juist weer verslechteren.

Jouw productaanbod optimaliseren

Welk product de beste verkooppositie verovert, hangt steeds opnieuw af van drie essentiële factoren: leverbelofte, prijs en prestatiescore. Door de concurrentie goed te bekijken, kan je uitvinden waar jouw kansen liggen. Op de productpagina van Bol.com kun je zien welke andere ondernemers hetzelfde product aanbieden. Hier zie je ook wie het koopblok heeft. Heb jij al de beste prijs en levertijd? Werk dan aan je prestatiescore. Wanneer jij juist een geweldige service levert, ligt het misschien aan de prijs.

Hou constant in gedachte wat het beste voor de klant is, want dat wordt door Bol.com beloont. Zij willen namelijk niets anders dan tevreden klanten. Zorg dat je aan hun verwachtingen voldoet, of deze misschien zelfs overtreft. Succes!

Over de schrijver

Ryon Mereboer

Ryon Mereboer is een hele creatieve programmeur. Hij is al sinds 2017 bezig met software te ontwikkelen wat andere ondernemers helpt met hun online bedrijven. Op 20-jarige leeftijd heeft hij 3 software bedrijven (Rylee, Ryone en Facturi). Waarvan alle 3 de ondernemingen gefocust zijn op het helpen van de online ondernemer. Ook is Ryon gespecialiseerd in funnels maken die hoog converteren.

Heb jij deze artikelen al gelezen?