Hoe doe je product research?

Hoe doe je product research?

Product research bestaat uit meerdere stappen

Product research, is waarschijnlijk het eerste wat jij gaat doen, als je start met jouw e-commerce onderneming. Deze stap is waarschijnlijk naast het maken van een goede product listing, een van de belangrijkste stappen van het verkopen op bol.com. Daarom is het belangrijk dat jij straks product research gaat doen met een goede basis. In dit artikel worden de meest belangrijke stappen uitgelegd om effectief product research te doen!

Stap 1: Vind jouw potentiële producten

Product research begint altijd met het maken van een lijst met potentiële producten. Deze lijst gaan wij aanvullen tot je ongeveer 15 tot 20 potentiële producten hebt gevonden. Er zijn meerdere manieren om jouw potentiële producten te vinden. Laten we beginnen met de eerste.
Wat je misschien al opvalt als je bol.com bezoekt, is de eindeloze categorieën over heel de website. Waarvan veel verkopers niet eens het bestaan van afweten. Vaak schuilen in deze categorieën veel kansen om het juiste product te vinden. Dit is niet omdat er perse weinig producten inzitten, maar meer omdat er vaak minder concurrentie zit van het product waar jij naar op zoek bent. Hierdoor kun jij zelfs in de meest drukke categorieën, vaak een goede sub-categorie vinden waar jij wel in kan verkopen!

Voorbeeldje:
Als jij op bol.com zit, druk dan op de categorie "Dieren". Zoals je ziet krijg je meerdere diersoorten te zien. Voor het voorbeeld drukken wij op "Alles voor katten". Daarna kom je meteen in een categorie met meer dan 500 pagina's aan producten. Hier zit je natuurlijk niet op te wachten. Wat veel beginnende verkopers missen, is dat er linksboven ook weer een tabje staat met categorieën. Als je deze uitklapt, zie je ook meteen hoeveel producten er in die categorie zitten. Laten we drukken op "Onderweg". Zoals je hier ziet, kom je nu in een categorie met ongeveer 7 pagina's. Dit is al heel wat minder! Maar je kunt dit zelfs nog meer verkleinen, want weer linksboven staat hetzelfde menu, met nog meer sub-categorieën. Druk nu bijvoorbeeld op "Draagtassen". Nu zie je, dat hier maar 3 pagina's aan concurrentie staan! Misschien begrijp je nu wel, dat je zelfs in een van de grootste categorieën (Dierenproducten) een hele kleine sub-categorie kan vinden waar vrij weinig concurrentie zit. Haal hier je voordeel uit.

Na het vinden van dit soort categorieën, zul je altijd eerst nog een stukje concurrentie analyse moeten doen. Dit is puur om te kijken of jij met jouw gevonden product, helemaal boven de andere concurrenten kan staan in deze categorie. Waar je hierbij op moet letten zijn de volgende punten:
Heeft de concurrent goede product foto's zoals gebruiksfoto's, foto's van meerdere aanzichten en foto's van hoe het product werkt?
Is de productbeschrijving geoptimaliseerd en netjes geschreven? (Voor een goed voorbeeld van productbeschrijvingen, check het merk Brabantia op bol.com!)
Hoe zijn de reviews van het product, wat kan ik hieruit halen en in mijn product wel goed doen.
(p.s. gebruik de listing checklist tool in Rylee om te kijken of jij wel aan alle punten voldoet).

Herhaal dit proces tot jij een lijst hebt van ongeveer 15 tot 20 producten!

Stap 2: Google Trends / Bol zoekwoorden

Sinds nog niet zo heel lang geleden, heeft bol.com haar eigen zoektrends functie ingebouwd. Hiermee kan je kijken hoe vaak er op een zoekwoord wordt gezocht op bol.com. Maar voordat je gaat kijken op bol.com, wil ik eerst dat jij Google Trends en Google adwords (De keyword tool) erbij gaat pakken. Vul hier zoveel mogelijk zoekwoorden in die jij maar kan bedenken die bij jouw potentiële product passen. Zoals je misschien al ziet, geeft Google een trend weer of deze zoekwoorden populair zijn, en nog andere relevante zoekwoorden. Bekijk ook de trends van deze zoekwoorden.
Kies nadat je dit hebt gedaan, de meest populaire zoekwoorden uit de lijsten die tevoorschijn komen. Zet deze zoekwoorden ergens in een documentje neer.

Nu pak je de bol zoekwoorden tool er weer bij. Vul de meest populaire zoekwoorden die jij in het documentje hebt opgeschreven in bij de bol zoekwoorden tool. Hieruit kan jij bevestigen of het product daadwerkelijk populair is op bol.com. Doe dit voor elk potentiële product wat je tegen bent gekomen, tot jij van al jouw producten deze data hebt opgeschreven. Controleer de populariteit met de product tracker van Rylee. In deze tool kan je zien hoeveel sales een product maakt en hoeveel omzet het product doet! Dit is dus perfect om te controleren of je jouw product research goed hebt gedaan! Maar let op, als je producten hebt uit een categorie waar heel weinig producten instaan, met weinig reviews, kan het ook zijn dat daar nog niet veel klanten komen, omdat ze daar het juiste product nog niet hebben kunnen vinden. Het kan dus zijn dat deze categorie wel populair is, omdat mensen er wel op zoeken!

Stap 3: Hoeveel houd je over als je dit product gaat verkopen?

Dit is de laatste stap van jouw product research! Het berekenen van jouw winst. Wat houd jij over als jij dit product zal gaan verkopen? Hierbij komen 3 kostenposten kijken. De verzendprijs, de inkoopprijs en de bemiddelingsbijdrage van bol.com. Jij wilt na deze kosten minimaal 30% marge overhouden op jouw omzet. Ga dus op zoek naar de kosten van het product op Aliexpress en Alibaba. Bekijk in deze tabel de bemiddelingsbijdrage en bekijk hier de verzendkosten. Om jouw minimale verkoopprijs te berekenen tel je al deze kosten bij elkaar op, en doe je dit x1.8. Kijk of je met deze prijs een beetje in de buurt van je concurrentie zit. Een beetje duurder maakt niet zoveel uit. Als jij maar niet 3x zo duur bent als je concurrent. Als je goedkoper uitvalt, kijk dan of je iets je prijs kan verhogen, zodat je meer marge kan pakken. Herhaal ook dit proces voor al jouw producten. Waarschijnlijk houd je op het einde misschien 1 of 2 producten over als je geluk hebt. Niets kunnen vinden? Herhaal dit proces dan tot je wel een product vindt. Probeer ook niet op emotie product research te doen. Stel dat jij een goed product vind, en jij denkt, dit kan nooit goed verkopen. Koop het alsnog in. Als je ziet dat een product niet goed verkoopt, maar jij denkt, dit product ziet er zo tof uit! Koop het alsnog dan niet in! Dit is een valkuil van veel beginnende ondernemers en kan veel geld kosten.

Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad! Om je product research een boost te geven, wordt dan lid van Rylee, je kunt daar tot 1000 producten tracken! Ik zie je in het volgende artikel. Succes met je product research!

Over de schrijver

Ryon Mereboer

Ryon Mereboer is een hele creatieve programmeur. Hij is al sinds 2017 bezig met software te ontwikkelen wat andere ondernemers helpt met hun online bedrijven. Op 20-jarige leeftijd heeft hij 3 software bedrijven (Rylee, Ryone en Facturi). Waarvan alle 3 de ondernemingen gefocust zijn op het helpen van de online ondernemer. Ook is Ryon gespecialiseerd in funnels maken die hoog converteren.

Heb jij deze artikelen al gelezen?